in 
Postnataal

Hoe herstelt je bekkenbodem na de bevalling? Zullen oefeningen pijn doen?

The Pelvic Floor wil met informatieve blogs wetenschappelijke informatie toegankelijk maken.
We willen geen vrouwen afschrikken maar hen goed inlichten over de mogelijke gevolgen van een bevalling (vandaar de #sharingknowledge).
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat goed geïnformeerde vrouwen, achterafook beter kunnen omgaan met problemen (vandaar de #raisingawanereness)
want we hopen dan ook meer vrouwen te overtuigen om goed voor hun eigen lichaam tezorgen en hulp te zoeken indien nodig (vandaar #empoweringwomen).

Elke vrouw die ooit zwanger is geweest heeft een verhoogd risico op bekkenbodemproblemen. Ook vrouwen die met een keizersnede bevallen, lezen dus best even voort...  

Een vaginale bevalling, en zeker de moeilijkere, kan het risico op problemen achteraf maal drie vermenigvuldigen.

Zo houdt bijvoorbeeld één op drie urineverlies over; een op acht vrouwen stoelgangsverlies en bij de helft van de bevallen vrouwen komen verzakkingen voor.

De bekkenbodem bestaat uit spierweefsel en bindweefsel maar ook zenuwweefsel en bloedvaten.

De bekkenbodem staat serieus onder druk tijdens een zwangerschap (lees ook blogs zwangerschap).

En daar bovenop stretchen al die structuren tot 300% van hun normale lengte tijdens een vaginale bevalling.

Het geboortegewicht van het kindje, de duur van persen, de schade aan de bekkenbodem (knip of scheurtje), de eventuele extra druk gezet met een zuignap of verlostang, de positie van het kindje tijdens de bevalling en de hoofdomtrek,
zijn alvast enkele van de bepalende risicofactoren.

Dus… ja… bevallen is een serieuze uitdaging en: doet achteraf pijn.

Vergelijk het met een verzwikte enkel. Als je je enkel verstuikt en je spieren/ligamenten/zenuwen stretcht; dan vind je het heel normaal dat die de dag erna blauw ziet;
dik en gezwollen is; veel pijn doet; en je er eigenlijk op loopt te manken, omdat je er niet meer veel gevoel in hebt.

Diezelfde symptomen mag je verwachten na een vaginale bevalling. Je bekkenbodem en vaginale zone kunnen erg gezwollen zijn; pijnlijk aanvoelen en misschien voel je amper nog hoe je je spieren moet opspannen.
Pijnmedicatie nemen, die wordt voorgeschreven door een arts, af en toe ijs leggen om de zone af te koelen en regelmatig op een harde stoel proberen te gaan zitten kunnen de zwelling en pijn verlichten.

Daarenboven toont wetenschappelijk onderzoek, van onze eigen groep, aan dat het opstarten van bekkenbodemspieroefeningen geen pijn uitlokken of verergeren.

Vrouwen voelen eerder pijn tijdens het veranderen van houding, tijdens het plassen en maken van stoelgang, dan tijdens het oefenen. Dus laat de pijn en zwelling je niet afschrikken en probeer zo snel mogelijk, die spieren terug onder controle te krijgen.

Ook als je genaaid bent na een knip (episiotomie) of een scheur(tje) in de spieren, mag je starten met oefenen!

De basisoefeningen waarmee je kan starten staan beschreven in andere blogs.

Oefenen MAG en KAN je dus onmiddellijk opstarten vanaf dag één.

Oefen vooral op het herwinnen van controle en laat je niet ontmoedigen. Die eerste  dagen moet het gevoel in de spieren echt rustig aan terug herstellen. Want ook je zenuwen werden uitgerokken.
Daarom is het ook belangrijk om bij twijfels (of je de oefeningen wel juist doet); ook eens een gespecialiseerde kinesitherapeut, gynaecoloog of andere zorgverlener laat kijken of je die oefeningen wel correct doet.
Wat de meest voorkomende foutjes zijn en waarom je die best vermijd, lichten we toe in een latere blog.

Maar onthoud dus goed:

  • Bekkenbodemspieroefeningen na de bevalling zijn aan te raden voor élke vrouw.
  • Een vaginale bevalling verhoogt het risico op bekkenbodemproblemen na de zwangerschap.
  • Bevallen doet bij veel vrouwen wel echt pijn en zorgt voor ongemakken nadien, die tijd nodig hebben om te herstellen.
  • Oefenen van de bekkenbodem, onmiddellijk na de bevalling dat doet niet pijn, dus start daar liefst onmiddellijk na de bevalling mee.

Deze informatie komt ook aan bod in de “infographic” van The Pelvic Floor, over bekkenbodemherstel: Een duidelijk en toegankelijk overzicht dat we graag met jullie delen.
Benieuwd?
Volg, Like en Steun ons en kijk (heel binnenkort) zeker eens naar alle bijkomende tips die daarin verwerkt worden.

Hedwig Neels,
Women's Health en Bekkenbodemkinesitherapeut.
   
Referenties
H. Neels et al, Does Pelvic Floor Muscle Contraction Early After Delivery Cause Perineal Pain in Postpartum Women? EJOG 2016. DOI: 10.1016/j.ejogrb.2016.11.009
https://www.anatomy-physiotherapy.com/women-s-health/pelvic-floor-muscle-contractions-early-after-delivery

MEER BLOGS

Bekijk deze ook eens

Read More
Algemeen

Eerste reacties op het lanceren van ons digitaal platform…

Het gesprek komt op gang. Vrouwen voelen zich opgelucht, herkennen zich en willen praten! Welkom op de vloer, Praat erover, met ons, met elkaar.
Jun 27, 2020
Hedwig Neels, PhD
Read More
Getuigenissen

Waarom haar benen kruisen tijdens niezen?

Voor ik zwanger was had ik er nooit bij stil gestaan waarom mijn eigen moeder haar benen kruist bij het niezen. Ik vond het toen raar.
May 6, 2020
Hedwig Neels, PhD
Read More
Algemeen

Bekkenbodemspieren en bekkenbodemspieroefeningen

Waar vinden we onze bekkenbodem? Wat zijn bekkenbodemspieren? En wat zijn de beste bekkenbodemspieroefeningen?
May 3, 2020
Hedwig Neels, PhD
Follow Us

We’re on Instagram