FAQ

Onze kennis, die delen we graag met jou

Hieronder vind je een overzicht van enkele veelgestelde vragen en enkele nuttige informatiebronnen die je verder kunnen helpen met bepaalde klachten en problemen. Aarzel niet contact op te nemen via ons contactformulier indien je nog andere vragen hebt.

Disclaimer: "De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld voor educatieve doeleinden, het is niet bedoeld om te gebruiken voor de diagnose of behandeling van een specifieke medische aandoening. Dat kan enkel gedaan worden door een gekwalificeerde arts of andere zorgverlener.”

Is het oefenprogramma (TRYOUT/WORKOUT) ook geschikt voor zwangere vrouwen?

Download

Natuurlijk! Een zwangerschap? Dat is topsport voor je bekkenbodem!
Je bekkenbodem draagt heel wat extra gewicht, moet beter zijn best doen om je plas en stoelgang op te houden, heeft nu een nog belangrijkere taak in je ‘core stability’ en je bereid je spieren best al wat voor op die bevalling ook!

Want ‘in the heat of the moment’ is loslaten en ontspannen heel belangrijk!

Tijdens je zwangerschap je bekkenbodem alvast beter leren beheersen en goed leren op- en ontspannen is dus een échte meerwaarde!
We geven je in dit programma heel wat tips en info mee! Niet om je af te schrikken, wel om je beter voor te bereiden op een beter herstel na de bevalling!

Het WORKOUT programma staat 4 maanden voor jou open, maar ook na de bevalling kan je met extra kortingcodes blijven genieten van al onze info en onze community, om je bekkenbodem postnataal terug op te trainen!

Is het oefenprogramma (TRYOUT/WORKOUT) ook geschikt voor vrouwen die weinig tijd hebben én toch effect willen zien?

Download

Absoluut!! We weten dat vele vrouwen -zoals jij- weinig tijd vinden voor zichzelf: met een drukke baan, de uitdagende organisatie van een gezinsleven & sportieve ambities schiet er weinig tijd over voor "bekkenbodemtraining"....

Je wil liefst ook niet niet blijven stilstaan bij saaie basis oefeningen...?
Dat verstaan we!

Dit oefenprogramma volgen, vraagt echt wel inspanning van je! Maar… je kan alle filmpjes bekijken op jouw tempo! Korte kennisclips (max 5 minuten), korte oefenfilmpjes (max 5 minuten) en handige oefen-reminders om te downloaden.

Meer dan 5 a 10 minuten per dag, heb je niet nodig!

Dat oefenen van die bekkenbodemspieren… helpt dat echt?

Download
Ja! Ja dat helpt! Echt!!
Gewoon af en toe eens oefenen achter een rood licht?
Nee… dat helpt niet!
Join ons! Volg de WORKOUT! Bouw op! Begrijp je lichaam! Leer je doelstellingen goed afstellen op jouw unieke verhaal! En ja… dan helpt het echt!

Blijf je problemen ervaren? No worries! Ook over hulpmiddeltjes (zoals een tamponnetje dat urineverlies wat kan tegenhouden), bijkomende onderzoeken, of eventueel zelf meer ingrijpende chirurgie...
Het bestaat allemaal!
Tijdens ons oefenprogramma zal je veel leren!
Je vindt meer info in de FAQ-kennisclips (nadat je ingeschreven bent) en kan al je vragen stellen tijdens del ive Q&A sessies!

Geef je eigen lichaam echt een kans! Met tips, trics en eventueel wat extra hulpmiddeltjes, kan je veel veranderen!
En vertrouw ons aub, alles is écht wetenschappelijk onderbouwd!

Geen 'Guru-magic' hier… maar echte betrouwbare info!

Is het oefenprogramma (TRYOUT/WORKOUT) ook geschikt voor oudere vrouwen, die in een andere levensfase terecht zijn gekomen: bijvoorbeeld post-menopauzaal?

Download

JA! Zonder twijfel!

Schrik niet af van het online concept.

Het oefenprogramma is heel eenvoudig te volgen. Je bekijkt filmpjes op je PC, tablet of GSM en kan er zelf mee aan de slag!
De oefeningen zijn écht haalbaar voor iedere vrouw.
Je bent steeds welkom op live Q&A sessies (uitnodiging voor groep-zoom-sessies zullen verschijnen in het online programma), maar voel je nooit verplicht! Ook persoonlijke one-on-one gesprekken komen eraan! En je kan dit ook perfect bespreken met jouw arts of jouw kinesist!

Ook als je problemen niet helemaal opgelost geraken en je bijkomende hulp nodig hebt, zullen deze oefeningen, tips en trics je zeker helpen bij je zoektocht naar hulp én je herstel verbeteren!
Of… heb je helemaal geen ernstige klachten? Des te beter! Maar … je merkt wel op dat ouder worden wat doet met je lichaam? En je hebt schrik dat je bekkenbodem toch ook zal verzwakken? Bedwing die angst dan snel!
Schrijf je in én leer eindelijk wat iedere vrouw echt over haar bekkenbodem wil weten!

Waar kan ik meer info vinden over medische behandelingen?

Download

Wat is een Bekkenbodemecho en waarom zou ik die doen? Of als professional voorschrijven?

Download

Bekkenbodemechografie is één van de vele opties om je bekkenbodem beter te laten onderzoeken.
Het is niet de enige optie. Maar wel onze favoriete!

Waarom? We kunnen je bekkenbodemspieren, blaas, plasbuis, vagina, baarmoeder(hals), laatste stukje van je darm en je anale sluitspier in beeld brengen. En dat terwijl we je live vragen om je spieren eens op te spannen, te hoesten, of eens wat druk te zetten.

Dat helpt ons om -samen met jou- in te schatten:

  • wat er in jouw dagelijkse leven echt gebeurt daar onderaan!
  • hoe goed jouw bekkenbodem “bewaard” is gebleven, na bevallingen & veroudering
  • ofdat bekkenbodemspieroefeningen zullen volstaan -en indien niet- welke hulp middelen we misschien kunnen aanraden
  • naar wie we je best kunnen doorverwijzen
  • welke tips we kunnen geven aan jouw eigen arts of kinesist

We zullen je steeds geruststellen, de beelden samen bespreken en zullen jouw en je arts/kinesist/vroedvrouw/trainer eerlijke info & tips geven.

Wil je meer lezen over onze diensten in UZA? Info over bekkenbodemechografie.
Een voorschrift of doorverwijsbrief van je arts/kine/vroedvrouw is een meerwaarde, maar niet noodzakelijk. Wil je specifiek advies van een (uro)gynaecoloog of kinesist (Hedwig Neels), vraag dat dan uitdrukkelijk het maken van je afspraak.  

Kan ik ook zonder kosten te maken al genieten van extra info en tips?

Download

Natuurlijk! Bekijk onze sociale media kanalen: Instagram, Facebook en Youtube. Kijk ook eens naar de artikels, podcasts en tv-opnames waarin The Pelvic Floor mocht deelnemen!
Bij ‘AANBOD’ vind je ook een link naar FREE DOWNLOADS.
We blijven verder werken en vullen steeds aan!

The Pelvic Floor in de pers

Download

Een greep uit enkele artikels en interviews waarin The Pelvic Floor tips en kennis deelt.

  • Gert     Late Night, Seizoen 8, aflevering 2 (vanaf 00:40). 1 september 2020.     Natalia (zangeres) en Hedwig Neels doorbreken het taboe en stellen The     Pelvic Floor voor. link
  • Magazine     Universiteit Antwerpen. 18 september 2020. Sterke branding helpt het     taboe doorbreken. link
  • Het     Nieuwsblad, weekendmagazine Billie, 14 juni 2021. Meer kans op een     orgasme, minder op urineverlies: waarom je je bekkenbodemspieren moet     trainen. link
  • Universiteit     van Vlaanderen, Hoorcollege en PODCAST! Kijk en beluister "Waarom     bekkenbodemspieroefeningen niet enkel belangrijk zijn voor zwangere     vrouwen." link
  • Goed     Gevoel, September editie, 16 augustus 2021. Baas over je     bekkenbodem. link
  • The Women Peloton, PODCAST. 20 augustus 2021. Bekkenbodem en fiets! link
  • Feeling,     September editie, 23 augustus 2021. Tot op de bekkenbodem, het taboe     uitgediept. link
  • The     Fysio Cast, PODCAST Bekkenbodemklachten bij vrouwen, 23 september     2021. link
  • Gezondheidnet.nl,     28 oktober 2021. 4 mythes over je blaas en verkeerde plasgewoonten. Dit     blaasgedrag moet je meteen afleren. link
  • Mar10,     Interview en podcast met Martine Prenen. “In Mar10's ga ik onder de gordel     met Hedwig Neels van de Pelvic floor” link podcast en TVplus
  • HLN, 20     juni 2022. Betere seks, geen urineverlies: waarom je als vrouw je     bekkenbodem moet trainen. “Doe deze oefening 3 keer per dag” Link

Jouw bron van informatie

Onze blog

Lees meer
Algemeen

The Pelvic Floor, Hét digitale platform over de vrouwelijke bekkenbodem!

Het online informatieplatform over de vrouwelijke bekkenbodem. Met The Pelvic Floor Selfcheck en een online info- en oefenprogramma doorbreken we het taboe en empoweren we vrouwen in hun zelfzorg!
Nov 8, 2022
Lees meer
Zwangerschap

Bekkenbodemspieroefeningen tijdens de zwangerschap: to do or not to do?

Als je bekkenbodemspieroefeningen doet tijdens de zwangerschap; wordt je bekkenbodem dan té strak om te bevallen? Een blog om veel voorkomende misvattingen en foute mythes recht te zetten!
Sep 4, 2022
Lees meer
Algemeen

Bekkenbodemproblemen: veelvoorkomend, maar zelden “normaal”.

Common but not normal. Af en toe wel eens last van urineverlies? Of moeite om windjes op te houden? Vertekent de industrie van de maandverbanden ons “normaal”-beeld?
Apr 29, 2022